روایت تسنیم از نخستین مجلس روضه به زبان انگلیسی/ اینجا؛ همه مبلغ روضهاند با هر زبان + فیلم و تصاویر
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۳۲۲۱
اینجا؛ مثل همه روضهها میشود حسین را با هر زبان خواند. نشانیاش همان نشان حافظه تاریخ و روایت آن در اصفهان است از همان سالهای تاریخساز. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پوستر و اعلامش دست به دست در فضای مجازی میچرخد. یک کتیبه با طراحی ساده. اما عنوانش جذاب است برای هر مخاطب؛ چه زباندان باشد و چه زبان دوست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نشانیاش همان نشان حافظه تاریخ و روایت آن در اصفهان است از همان سالهای تاریخساز.
بیت آیتالله سید حسین خادمی اصفهانی ملقب به «خادم الشریعه». خانهای که تاریخ یک شهر و یک ملت را همراه خاطراتی در خود جای داده است.
Brothers and sisters
Welcome to the gathering that recalls the tragedy of Karbala and honourable martyrdom of Imam AI-Husain and his companions.
اولین روضه به زبان انگلیسی در اصفهان.
دعوت به برای عموم است و هر شهروند. فرقی نمیکند به چه زبانی سخن بگویند؛ فارسی، انگلیسی، عربی و... قرار است همه در این مکان با هم یک زبان از حسین بگویند و عاشورا.
ردپایی از تاریخ بر روی دیوار
اینجا دیوارها با تو سخن میگویند. ردپایی از تاریخ بر روی دیوار نقش بسته است. وارد بیت که میشوی هر طرف تصویری از آیتالله به چشم میخورد و مبارزات دوران انقلاب. خودت را در همان دوران تصور میکنی کنار زنانی که تحصن کردهاند برای رهایی زندانیان سیاسی!
این مردادماه و حضور در بیت تو را به یاد تابستان سال 1357 میاندازد. آن زمان که در پی ضرب و شتم زندانیان سیاسی زندان اصفهان و اعتصاب غذای آنها، مادران و همسران زندانیان در حمایت به حاجآقا حسین پناه برده و در منزل ایشان متحصن شدند.
شخص حاجآقا حسین و بیت او، پناهگاه و نقطه اتکای انقلابیون و مردم بود و حالا در این نقطه از تاریخ، این بیت نقطهای شده است برای روایت دین.
گوشه به گوشه این خانه پر از روایتهای گفته و ناگفته است از جلسات درس خارج حاجآقا حسین، تا آخرین سالهای حیات وی.
از دوران خفقان رضاخان و روضهخوانیها تا سالها تلاش ایشان و مبارزه با رژیم.
یک تاریخ است که از جلوی چشمانت عبور میکند.
صدای پوتین و دویدن نظمیهها با نفسهای محبوس در سینهها، تنیده شده است درهم.
کسی هول میکرد
کسی حواسش به بالای بام بود
کسی صدا را از پشت در رصد میکرد تا مبادا صدای پای نظمیه به روضه باز شود.
فرقی نمیکرد روضه کجا باشد در خانه آیتالله یا غیر. همه آهسته میخواندند و آهسته گریه میکردند بر مصائبی که بر حضرت گذشته بود.
هرچه بود و با هر سختی مجلس روضه برگزار میشد و لو با یک سخنران، ولو در مخفیترین مکان خانه.
برای مردم خط و نشان کشیده بودند که روضه نروند. بیرق و کتیبهای بالا نبرند اما مردمی که دل بیقرارشان با نام حسین قرار میگرفت، گوششان بدهکار این حرفها و تهدیدها نبود.
مردمانی با بغضهای فرو خورده اما دلداده حسین.
مردمان این محل راویان تاریخاند؛ با خاطرات بسیار از روضههای کهن. خاطراتی که گاه اشکها را جاری میکند و گاه حکایتهای ناب از سنگینی بغضی که روی گلو مانده را نیمه تمام میگذارد.
روضه فقط روضه نبود؛ پایگاهی بود برای اطلاعرسانی، راهپیماییها، گعدهها و بگیر و ببندها.
روایت دیوارها تمامی ندارد.
با صدای واعظ، سر سوی منبر میگردانم.
Imam Husain is the representation of love for God. actually he did what is physically imposible but is possible mentally. he with only 71 of his companions stood up against the despotic regime of his time. when you have the imagination of loving God, then an individual like Imam Al-Husain is able to do extraordinary job.
«امام حسین (ع) تجسم و تبلور عشق به خداست. در حقیقت، حرکت او در کالبد جسمی نمی گنجد اما در نگرش روحی-معنوی قابل انجام می شود. او به همراه تنها 71 نفر از یارانش در برابر رژیم مستبد زمانه خود ایستاد. هنگامی که تصور و خیال الهی در ذهن انسان باشد، فردی مانند امام حسین (ع) قادر خواهد بود که کارهای خارق العاده انجام دهد.»
توجه به علایق نسل جوان راهی برای جذب
چایی روضه در این خانه، طعم همان چایی دیشلم قدیم را میدهد. قندپهلو است و در لیوان و استکانهای کمر باریک ریخته میشود.
پای منبر و سخنرانی از هر سن و جنس و ردهای نشسته است. از بزرگان و ریشسفیدان محله جامی، آب پخشگان و علیقلی آقا گرفته که بیگانهاند با زبان انگلیسی اما به یاد آن همان روزها و خاطرات روضه خوانی قدیم آمدهاند تا جوانان و نوجوانان زبان آموز، طلبهها و مبلغین.
خانمی با یک سینی حلوا وارد مجلس میشود. نشانش میکنم تا بعد از اتمام روضه گفت و شنودی داشته باشیم.
هرکس از طریقی آمده و به نیتی.
ایستادهایم به گفت و شنود. چشم و گوش به دیگران بستهام برای شنیدن و دیدن حرفی تازه و نو.
از بین حرفها، نام دکتر زهره قاری به گوشم میخورد و دستی دیگر به نشانه، او را بیشتر معرفی میکند. مدرس زبان انگلیسی است و مدرک دکترایش را از دانشگاه لاتروب کشور استرالیا گرفته و حالا عضو هیات علمی دانشگاهی در تهران.
او که اصالتی اصفهانی دارد حالا با دیدن پوستر خودش را به اصفهان رسانده است.
میگوید: ما برای اینکه بتوانیم همه افراد و به ویژه نسل جوان را به طرف خوبیها، اسلام و .... جذب کنیم باید علاقمندیشان را بشناسیم.
او میگوید: چیزی که الان در دنیا باب است، دنیای الکترونیک و شبکههای مجازی است. مساله دیگر علاقه نسل جوان به فراگیری زبان انگلیسی است. چون میخواهند با دیگران ارتباط برقرار کنند و آن را یک اعتبار برای خودشان میدانند که البته کاری به درست و غلط بودن آن نداریم. لذا معیار برای نسل جوان، فراگیری زبان است. وقتی آنها از این طریق جذب شدند، لغات و محتوای اسلامی را یاد میگیرند و زمان مواجه با توریست، به خوبی میتوانند این در این خصوص صحبت کنند. از یک جنبه دیگر تمرکز روی زبان و دقت در انتقال واژگان و گرامر نه تنها سبب تقویت زبان فرد میشود بلکه با تحقیق و گفت و گو دیدگاه او را نسبت به هر فعالیتی عمیق میکند.
او که خود از مروجین نهجالبلاغه و تبیین آن به زبان انگلیسی است، بودن ایستگاههای زبان با محتوای اسلامی را راهی برای گسترش دین اسلام عنوان میکند.
امام جمعه موقت اصفهان: دوره باجخواهی از ایران تمام شده استآیین تجلیل از آزادگان سرافراز و خانوادههای معظم شهدای آزاده اصفهان به روایت تصویرنماینده شیراز در مجلس: آزادراه شیراز ـ اصفهان زودتر زیر بار ترافیکی برود/ از عملکرد استاندار رضایت داریماینجا؛ همه مبلغ روضهاند با هر زبان
به سمت آشپزخانه میروم. سینی حلوا با قاشقهای یک بار مصرف، کنار هم گذاشته شده است. یک قاشق حلوا توی دهانم میگذارم. شیرینیاش به عسل میماند و شهد روضه.
زن، همان جا که نشانش کرده بودم روی یک صندلی نشسته است. خودش را عالیپور معرفی میکند. میگوید پسرش نوجوان است و زبان آموز. بعد از هر بار برگشتن از روضه برایش از حال و هوای اینجا میگفته است و او حالا فقط به دنبال تعاریفی که شنیده است، پایاش را به این خانه گذاشته. میگوید دو روزی قسمت شد تا به این روضه انگلیسی بیایم و ناراحت که چرا روزهای دیگر را از دست داده است.
آشناییاش با زبان انگلیسی زیاد نیست اما خوب ارتباط گرفته و مفاهیم را از پسرش محمد میپرسد. آن قدر برایاش جذابیت دارد که دخترش را هم بعد از باشگاه به روضه دعوت کرده است.
روضه اثر دارد و حسین (ع) تاثیرش را روی جان و وجود همه گذاشته است. آنقدر که هر کسی اینجا خودش شده است مبلغ برای روضه. تبلیغی که اگرچه ابتدا به نام زبان انگلیسی باشد اما انتها و پایانش حسین است و از حسین شنیدن.
آغاز یک راه...
ایده اصلی مجلس روضهخوانی برای امام حسین به زبان انگلیسی از یک آموزشگاه ایجاد شد.
محمد حضوربخش مدیر آموزشگاه تخصصی زبان نسیم سخن میگوید: این مؤسسه رویکردی فرهنگی و دینی در فرآیند آموزش زبان دارد و تلاش میکند علاوه بر آموزش زبان دوم به مسائل زیرساختی فرهنگی و دینی فراگیران زبان هم توجه داشته باشد.
حضور بخش که خود قبای روحانیت به تن دارد مسلط به زبان انگلیسی است و مبلغ در راه دین .« تلاش شده است با همکاری این آموزشگاه برنامهای اختصاصی و متفاوت برای مخاطبان انگلیسیزبان ترتیب داده شود. این ایده بهمرور شکل بهتری پیدا کرده و تلاش شده است علاوه بر فراگیران زبان در موسسهها و آموزشگاهها، دانشجویان دانشکدههای زبانانگلیسی، طلبههای مبلغ و همچنین ارتباط با گردشگران در حوزه گردشگری ورود کنیم.
به اعتقاد او این موضوع در حوزه گردشگری اصفهان نیز موثراست چرا که اصفهان شهر و استانی است که به شکل دائمی پذیرای گردشگران و طلاب خارجی بوده است.
مسئول برپایی اولین مجلس عزای امام حسین (ع) به زبان انگلیسی در اصفهان، استفاده از ظرفیت مجموعه جامعه المصطفی و هماهنگی، راهی دیگر جهت بهرهمندی طلاب این موسسه از این محفل دینی است.
حضوربخش، شکلگیری هیئت انگلیسیزبانان در اصفهان به این صورت را کار ابداعی و نو در این استان میداند و میگوید: البته در گذشته نیز فعالیتهایی به صورت منقطع اما با دفعات مکرر و با رویکرد تبلیغی در مدرسه علمیه ناصریه وجود داشته است.
او ادامه میدهد: تسلط فضای مدرنیته و زبان انگلیسی از الزامات آن بر زندگی، ابزار و امکانی برای جذب مخاطبانی است که ممکن است کمتر به طور عادی به مجالس عزای سرور و سالار شهیدان بروند یا تا به امروز چنین فضایی برای آنها فراهم نبوده، لذا ما آغاز راه و امانتدار ایدهای هستیم که چندسالی است در قم و تهران انجام میشود و تلاشمان این است تفکر افرادی که در فضای زبان کار میکنند و حس میکنند که زبان انگلیسی آمیخته با فضای سکولاریسم است را تغییر دهیم.
درواقع به دنبال بر هم زدن این نوع تفکر و آمیختگی هستیم تا نشان دهیم از طریق زبان میتوان در ترویج مسائل و آموزههای دینی و دیگر اهداف موردنظر در این حوزه استفاده کرد و بهره برد.
بوی اسپند و عطر صلوات در هم آمیخته است. از بیرون و درون محفل با هرکس همکلام شوی نظری دارد و واکنشی. یکی علاقه نشان میدهد و دیگری از تعجب پاسخی ندارد!
فقط میپرسد مگر میشود روضه را هم به زبان انگلیسی خواند؟!
مگر میشود تشنگی علی اصغر، بیتابی رباب و همت عباس را به تصویر کشید...
اینجا و در این خانه راه روشن است. در این خانه به رسم سالهای دور، مراسم عزاداری و روضه خوانی برپا شده. مثل همان گذشتهها پر رونق و شکوه به «شوق» آموختن.
اینجا؛ مثل همه روضهها میشود حسین را با هر زبان خواند و از مصائبش گفت. اگر تنها مزیت این روضهخوانی با زبان دیگر راهی باشد برای زدودن اسلام هراسی، راهی که میتواند دین را نشان دهد و دین باوری را بارور کند.
انتهای پیام/174/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: زبان انگلیسی زبان انگلیسی روضه خوانی امام حسین نسل جوان سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۳۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وعده صادق و جنگ احزاب چه شباهت عجیبی؟! | روایت متفاوت حسین شریعتمداری از حمله ایران به اسرائیل
به گزارش همشهری آنلاین، حپسین شریعتمداری در روزنامه کیهان نوشت:
۱- جنگ خندق در جریان است. همه دشمنان اسلام از هر حزب و گروه و عقیده با یکدیگر متحد شده و به مقابله با اسلام آمدهاند. اسلام را دشمن مشترک خود میدانند و به این نتیجه رسیدهاند که اختلافات را برای مدتی کنار بگذارند و همگان به مقابله با این دشمن مشترک برخیزند و پس از آن، هرکدام به راهی بروند که پیش از آن میرفتند. از این روی جنگ خندق را «جنگ احزاب» نامیدهاند. قبائل و احزاب با همراهی یهود، سپاهی نزدیک به ده هزار مرد جنگی و مجهز به آخرین تجهیزات تدارک دیده و به محاصره مدینه آمدهاند. در این سوی اما، سپاه اسلام که تعدادشان به سههزار نفر هم نمیرسد و از تجهیزات اندکی برخوردارند، در پس خندق که به ابتکار سلمان فارسی حفر شده است، به مقابله ایستادهاند. از سپاه کفر ۵ پهلوان نامدار و جنگجوی بینظیر که عبدود سرآمد آنان است به میدان آمدهاند.
عمرو، هماورد میطلبد و کسی جرأت مقابله با او را ندارد. از سپاه اسلام، علی علیهالسلام به میدان میرود. رسول خدا(ص) در توصیف این پیکار میفرمایند: «بَرَزَ الاْیمَانَ کُلُّهُ اِلی الشِرْکِ کُلِّهِ...تمام ایمان در برابر تمام شرک قرار گرفته است». امیرالمؤمنین در میان حیرت و ناباوری همگان، با ضربه شمشیر، عمروبن عبدود را از پای در میآورد. چهار پهلوان دیگر فرار را برقرار ترجیح داده و میگریزند. سپاه شرک انسجام و استحکام خود را از دست میدهد. سپاهیان اسلام غریو شادی سر میدهند. و پیامبر اعظم(ص) میفرمایند: «ضَربَةُ عَلِی یَومَ الخَندَقِ اَفضَلُ مِن عِبادَةِ الثّقلین... [ارزش] ضربت علی در روز خندق از عبادت تمام جنّ و انس برتر است».
۲- از سپاه اسلام علی(ع) در میانه میدان است و از آن سوی، عمروبن عبدود. چرا پیامبر خدا از این صحنه با عنوان درگیری «همه اسلام» با «همه کفر» یاد میفرمایند؟! و ضربت علی را از عبادت همه جهانیان برتر معرفی میکنند؟! این علت را اگرچه بسیاری از مورخان و شاهدان آن روز بر زبان و قلم آوردهاند ولی شنیدن آن از زبان رسول خدا(ص) شیرینتر و دلنشینتر است. حضرت ایشان خطاب به علی میفرمایند: «ای علی! مژده باد تو را که اگر عمل تو را به تنهایی در این روز با عمل تمامی امت محمد بسنجند عمل تو بر آنها برتری دارد؛ زیرا خانهای از خانههای مشرکان نیست مگر آن که با کشته شدن عمروبن عبدود خواری و زبونی در آن وارد شده است و خانهای از مسلمانان نیست جز آن که با قتل او عزت و شوکت یافته است» و این کلام نیز از حضرت پیامبر(ص) در همین خصوص است: «ذهب ریحهم و لا یغزوننا بعد الیوم و نحن نغزوهم انشاءالله... از امروز به بعد شوکت و عظمت اینان [کفار و مشرکان]فرو ریخت و از این پس دیگر به جنگ ما نخواهند آمد و ماییم که در آینده -اگر خدا بخواهد- به جنگ آنان خواهیم رفت».
۳- حالا به عملیات اخیر سپاه اسلام «وعده صادق»
که نیمهشب ۲۵ فروردینماه ۱۴۰۳ (۱۳آوریل ۲۰۲۴) علیه
رژیم صهیونیستی صورت پذیرفت باز میگردیم.
الف: در یکسوی این آوردگاه، سپاه اسلام قرار دارد و در سوی دیگر همه دشمنان ریز و درشت جمهوری اسلامی به صف ایستادهاند. رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ۲۳ کشور دیگر که از شمال و جنوب و مشرق و مغرب برای مقابله با عملیات از پیش اعلام شده ایران به حالت آمادهباش درآمده و تمامی توان خود را به صحنه آوردهاند (نظیر آنچه در جنگ احزاب اتفاق افتاده بود).
ب: توان و تجهیزاتی که مجموعه دشمنان در اختیار دارند بارها بیشتر و گستردهتر از این سوی آوردگاه است. هیمنه و قدرت دشمن به اندازهای مخوف، گسترده، فراگیر و چشمپُرکن است که هیچ قدرت دیگری جرأت مقابله با آنها را ندارد. رژیم صهیونیستی خود را چهارمین ارتش قدرتمند دنیا و شکستناپذیر میداند! آمریکا ابرقدرت بلامنازع جهان تلقی میشود. انگلیس و سایر کشورهای اروپایی با برخورداری از پیشرفتهترین تسلیحات در پیمان «ناتو» گرد آمدهاند، بسیاری از کشورهای عربی و غیرعرب منطقه، تمام قد به خدمت رژیم صهیونیستی درآمده و در عرصه حضور دارند و... (مقایسه کنید با هیمنه و تجهیزات و لشکر پُرشمار مشرکان در جنگ احزاب).
ج: عملیات «وعده صادق» در اوج اقتدار صورت میپذیرد و موشکها و پهپادهای سپاه در میان ناباوری و حیرت دشمنانی که با همه توان به صف ایستاده بودند از سامانههای دفاعی چند لایه
رژیم صهیونیستی و پدافند ۲۳ کشوری که پیشاپیش آماده شده بودند عبور میکند و دو هدف از قبل تعیینشده را با دقتی مثالزدنی منهدم میکند. دشمنان ریز و درشت تقریباً بدون استثناء و با حیرتی آمیخته به یاس و ناامیدی، پوشالی بودن ادعای شکستناپذیری خود را به چشم میبینند و آشکارا اعتراف میکنند که قدرت بازدارندگی خود در مقابل توان نظامی توأم با هوشمندی ایران اسلامی را از دست دادهاند...
(شبیه شکست هیمنه و شوکت سپاه شرک در جنگ احزاب که با کشته شدن عمروبن عبدود، فرو پاشید) و در همان حال غریو شادی ملتهای مسلمان و همه مظلومان و حقطلبان جهان به آسمان بلند میشود و... (یادآور غریو شادی مسلمانان بعد از ضربت کارساز امیرالمؤمنین علیهالسلام که از عبادت ثقلین برتر بود).
د: این روزها علاوهبر اعتراضات انبوه و سراسری مردم دنیا علیه جنایات وحشیانه صهیونیستها در غزه، چند هفتهای است که اساتید و دانشجویان دانشگاههای آمریکا، اروپا، اقیانوسیه، آسیا و آفریقا، نیز در اعتراض به نسلکشی و جنایات رژیم صهیونیستی و کشورهای حامی آن به صحنه آمدهاند و خواستهها و شعارها از محکومیت اسرائیل عبور کرده و به محو این رژیم وحشی تغییر مسیر داده و اخبار مربوط به خیزش اساتید و دانشجویان علیه رژیم صهیونیستی به خبر اول رسانههای دنیا تبدیل شده است. ضرب و شتم دانشجویان و اساتید و بازداشت و اخراج آنها نه فقط دامنه این اعتراضات را کاهش نداده بلکه بر گستره آن نیز افزوده است. همین چند ساعت قبل خبر رسید که در محوطه مقابل کاخ سفید تصویر رهبر انقلاب و پرچم فلسطین نصب شده و دانشجویان دانشگاه میشیگان در جشن فارغالتحصیلی خود با پرچمهای فلسطین حضور یافتهاند و...
۴- اگرچه گفتهاند؛
همتای علی نخواهد آمد هرگز
صد بار اگر کعبه ترک بردارد
و این سخن حکیمانهای نیز هست، اما، به وضوح میتوان دید که عملیات «وعده صادق» رنگ و بوی جنگ احزاب را دارد و گویی از ضربه علی علیهالسلام در آن روز، سمت و سو گرفته است. چرا که ضربه عملیات وعده صادق فقط بر سر رژیم صهیونیستی فرود نیامده است. رژیم صهیونیستی در این عملیات جای عمروبن عبدود نشسته بود! عملیات وعده صادق ضربهای سرنوشتساز بر آمریکا، اروپا، ناتو و تمام کشورهای عرب و غیرعرب حامی اسرائیل است... دقیقاً الگو گرفته از جنگ خندق و تار و مار شدن احزاب.
۵- و بالاخره، این نکته نیز از قول «محمد حسنین هیکل» نویسنده و روزنامهنگار بلندآوازه مصر خواندنی است. او درباره اولین دیدارش با امام خمینی(ره) که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در تهران صورت گرفته بود مینویسد؛ «یکی از صحابه رسول خدا(ص) را دیدم که گویی از تونل ۱۴۰۰ ساله زمان عبور کرده و به عصر حاضر آمده است، تا سپاهیان علی را که بعد از شهادت او پراکنده شده بودند، گرد هم آورد و اسلام فراموششده را بار دیگر بر کرسی حکومت عدل علی بنشاند. من در چهره او این توانمندی را به وضوح میبینم».
کد خبر 849543 منبع: کیهان برچسبها ایران و اسرائیل حسین شریعتمداری - کیهان خبر ویژه