عاشورای آمریکایی و شیعیان انگلیسی/درک علل اصلی قیام امام حسین(ع)
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۲۳۰۴۹
در مکتب «عاشورای آمریکایی» و «شیعیان انگلیسی»، چون مبارزه با اصل عاشورا و زدودن نام حسین را ممکن نمیدانند، تلاش میکنند، حقیقت حسین و حقیقت عاشورا را نابود کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در یادداشتی بر درک علل اصلی قیام امام حسین(ع) تأکید کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بدون شک هر کس داستان کربلا و غربت و مظلومیت حسین و یارانش را بشنود یا بخواند، حتماً محزون و غمگین شده و توانایی جلوگیری از گریستن را ندارد. افزون بر این، توصیههای زیادی به برپایی مجالس عزا و رثای ابیعبدالله شده است؛ گریه بر مظلوم و گریه برای بییاور ماندن ولی خدا و دین خدا، میتواند عبرتآموز، محرک و نیروزا باشد، اما کسانی بوده و هستند که بر اصالت اشک و گریه، بدون آنکه به انزجار از کفر و شرک و نفاق و ظلم منجر شود، تأکید و اصرار داشته و دارند!
در مکتب «عاشورای آمریکایی» و «شیعیان انگلیسی»، چون مبارزه با اصل عاشورا و زدودن نام حسین را ممکن نمیدانند، تلاش میکنند، حقیقت حسین و حقیقت عاشورا را نابود کنند. فلسفه قیام حسین را این میدانند که او میخواست، مسیحوار (البته باز هم به قرائت مسیحیت جعلی)، قربانی گناهان امت و یا وسیلهای برای بخشش گناهان امت شود!
این نگاه متأسفانه در گذشته نیز وجود داشت، فیالمثل، میرزا محمدباقر شریف طباطبائی در کتاب اسرار الشهاده، مینویسد: آن حضرت «میخواست که کشته شود از برای اینکه مؤمنین اولین و آخرین بر او جزع کنند و گریه و زاری نمایند … تا به این واسطه گناهان ایشان آمرزیده شود و گریه و اندوه ایشان کفاره گناه ایشان باشد … پس در واقع شهادت آن بزرگوار کفاره گناه جمیع گناهکاران است.»
ملامهدی نراقی در کتاب محرق القلوب میگوید: «امام حسین .. برای رسیدن به شفاعت کبرا، که مقتضی استخلاص همه محبان و موالیان باشد … به شهادت راضی شد تا این مرتبه از برای او باشد و بدون شهادت وصول به این مرتبه از برای او ممکن نبود. زیرا که رفع کدورات معاصی امت و شفاعت ایشان موقوف بر خون و تألم ایشان است.»
برخی از رونشفکرنمایان معاصر، مثل مجید محمدی در مقالهای با عنوان «فرهنگ عاشورا در عصر سکولار» نیز همین تفسیر مرگ فدیهوار حسین را مناسبترین تفسیر با دنیای مدرن میدانند! و در حال حاضر، شیعیان انگلیسی و رسانههای غربی نیز تمام تلاش خود را در پررنگ کردن همین نگاه انحرافی به قیام حسینی به کار میگیرند.
نتیجه فاجعهآمیز این نوع نگاه نادرست به قیام حسینی این بود که در روز عاشورای سال ۱۳۳۰ق، حدود یکصد سال قبل، ۲۰۰ نفر از سپاهیان روس، در میدان مرکزی تبریز ثقه الاسلام تبریزی، از رهبران نهضت مشروطه، را دار میزنند، اما ۲۰۰۰ نفر قمهزن، حاضر نیستند دربرابر این ظلم کمترین اقدامی کنند و با این بهانه که «آقا جان! اولارین توفنگی وار، آدمی اولْدُرَلْلَر؛ آقاجان آنها تفنگ دارند و آدم را میکشند»، تن به چنان خفت و ظلمی میدهند و نمیدانند که همان امامی که برای او قمه بر سر میزدند، برای مبارزه با ظلم قیام کرده است!
منبع: مهر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۲۳۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قدیمی ترین متن مبارزاتی امام خمینی و انتشار دستنوشته رهبری در دفتر کتابخانه وزیری برای نخستین بار + عکس
به گزارش جماران از پایگاه اطلاعرسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ امام خمینی در سال 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشت های آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمی ترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد می شود و به نامه قیام لله مشهور است. در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.
یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته می شود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.
30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ 1353/1/17 آیتالله سید علی خامنهای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.
آیتالله خامنهای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود.
متن کامل این نامه بدین شرح است:
«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبتها و پایگاههاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع
در روز دوشنبه 12 ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمری
در حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد
53/1/17
سید علی خامنهای »