اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی درصدد از بین بردن ریشه ی اسلام هستند
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۸۸۷۶۵۷
استاد حوزه و دانشگاه گفت: اسلام آمریکایی که مظاهر آن وهابیت می شود که این لبه ی قیچی است و اسلام انگلیسی که معروف شده به تشیع انگلیسی که لبه ی دوم قیچی است که این دو گروه در صدد از بین بردن ریشه ی اسلام ناب در جامعه هستند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سابقی، استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خاورستان، اظهار کرد: مسئله عزاداری و اظهار مصیبت امام حسین علیه السلام در مستحکمات مذهب شیعه نقش دارد و هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد که عزاداری امام حسین علیه السلام جزء ارکان مذهب شیعه است یعنی شیعه بودن ما به حسینی بودن و حسینی بودن ما به شیعه بودن ما است؛ از منبر عزاداری گرفته تا مداحی افرادی که به هر طریق و کیفیتی در این هیئت ها مشارکت می کنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اذعان کرد: مسئله ی ولایت و برائت، دوستی و عداوت، حب و بغض نسبت به حق و باطل رکن مذهب شیعه است اما طبیعتا هر کار خیر و شایسته آسیب هایی نیز دارد که آن آسیب ها باید مورد مطالعه قرار بگیرد و تلاش برای اصلاح آن انجام شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: نباید روی آسیبهای عزاداری مانور دهیم و آن را بزرگ نمایی کنیم؛ یعنی آسیب ها را خیلی بیش از آن چه هست ارائه بدهیم بزرگ نمایی آسیب و تک بعدی نگاه کردن مشکلات موجود در هیئات امام حسین (ع) گاهی منجر به زیر سوال بردن اصل مطلب و زده شدن و دوری جوانانی که قابلیت رشد دارند از مجالس عزاداری می شود.
حجت الاسلام سابقی با اشاره به این که اصلاح مشکلات و آسیب های عزاداری توسط یک نفر و یک گروه امکان پذیر نیست ارکان چهار گانه ی مجلس امام حسین علیه السلام دست در دست هم باید این موضوع را حل کنند؛ گفت: ارکان چهارگانه ی مجلس امام حسین علیه السلام شامل روحانیون و اهل منبر، مداحان و ذاکران اهل بیت، بانیان مجالس که در مجالس عزاداری هزینه می کنند، مردم و مخاطبین محب اهل بیت علیه السلام که در این جلسات شرکت میکنند این چهار رکن با هم می توانند مشکلی را حل کنند و هیچ کدام به تنهایی از عهده ی حل آن برنمی آیند.
وی ادامه داد: هر کدام از این ارکان چهارگانه وظایف خاص خود را دارند که یک قسمت قابل توجه از این رسالت برعهده ی روحانیت است؛ به گفته ی شهید مطهری مبلغ موفق کسی است که دو شرط یکی شناخت جامع از مکتب اسلام و دوم تسلط بر مهارت های تبلیغ و انتقال محتوا به مخاطب را داشته باشد، شرط اول محتوایی و علمی شرط دوم مهارتی وعملی است یعنی یک روحانی در درجه اول علم خود را مجهز کرده و در درجه ی دوم به مقام عمل، کیفیت انتقال مطلب به مخاطب مهارت قدرت بیان باید تسلط داشته باشد.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: تا زمانی که روحانیت ما مباحث جلسات اهل بیت را فراتر از قصه و غصه نبرده اند مشکل حل نخواهد شد اکنون در خیلی از جلسات عزاداری قسمت اعظم منبرها یا قصه است یا غصه. یک سری قصه هایی تعریف می کنند که معلوم نیست سند آن کجاست؟ از کجا نقل می کنند و یک سری غصه ها و ذکر مصیبت هایی که آن هم گاهی دقتی که باید باشد در آن نیست بیان می شود.
حجت الاسلام سابقی بیان کرد: به گفته حجت الاسلام قرائتی منابر امام حسین علیه السلام باید منبر تفسیر قرآن باشد؛ زمانی که سر امام حسین علیه السلام، قرآن میخواند یعنی سر ایشان فدای قرآن و معارف قرآنی شد چرا اکنون بعضی جلسات حسینی از تفسیر قرآن خالی است.
چراما باید احساس کنیم هر سال دهه ی محرم فقط حرف های تکراری و کلیشه ای مطرح شود که آن هم با یک تحلیل سطحی مخاطب احساس کند که عاشورا چیزی برای گفتن ندارد عاشورا همان مطالبی است که مکرر شنیدیم و امام حسین علیه السلام فقط به خاطر امربه معروف و نهی از منکرجنگیدند، با فرزندان خود به شهادت رسیدند و خاندان شان به اسارت رفتند آیا کیفیت شهادت ایشان این بود؟
وی گفت: با توجه به این که الان باید یک گام در تحلیل و تفسیر عاشورا رو به جلو برویم باید عاشورا را به عنوان تنها راه علاج تمام دردهای جامعه ی بشری به مخاطب معرفی کنیم و فرهنگ عاشورا را فرهنگ مقاومت بدانیم، افزود: به گفته ی مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی یک بعد آن فرهنگ مقاومتی است همان طور که اقتصاد مقاومتی می خواهیم فرهنگ مقاومتی نیز می خواهیم؛ ما سیاست مقاومتی، کشور جهادی و حسینی درهمه ی عرصه ها می خواهیم.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: روحانیتی که همیشه در طول تاریخ بوده اند باید قدم جدی به سمت تبیین درست مسئله ی عاشورا بردارند که بهترین مباحث عاشورایی که الان به درد مخاطبین می خورد کتاب آفتاب در مصاف برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است؛ تمام صحبت های ایشان در زمان رهبری در باب سیدالشهدا و عاشورا بیان شده است که ناب ترین، کاربردی ترین و به روز ترین مطالب درمورد امام حسین علیه السلام و عاشورا در این کتاب آمده است؛ خطبا، روحانین و طلاب عزیز باید این کتاب ها را از زبان کسانی که خود مجتهد و عالم بودند بچینند و مطالعه و متناسب با مخاطب آن را منتقل کنند.
حجت الاسلام سابقی گفت: رکن دوم مجالس عزاداری، مداحان و ذاکران اهل بیت هستند که خدابه آن ها توفیق صدای خوب و توانمندی هایی را داده است که نعمت این استعداد زیبا را در مسیر اهل بیت به درستی خرج کنند اما ما در ابتدا نباید دراین مسیر جوانان را نفی کنیم و با دغدغه ای و ذوقی که در مجالس امام حسین علیه السلام شرکت می کند به آن ها نه بگوییم.
وی با اشاره به این که در مجالس عزاداری مداحان جوان ما دچار آسیب هایی از لحاظ سبک و محتوای خواندن می شوند که قابل اصلاح است، افزود: ابتدا نباید نقاط ضعف ها را به رخ او بکشیم بلکه نقاط مثبت او مثل صدای خوب و داشتن محبت اهل بیت، توفیق روضه خوانی را بیان کنیم و این کار ارزشمندی است.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برنامه ی تقدیر از پیرغلامان حسینی که هرساله انجام می شود کار بسیار خوبی است که باعث می شود مداحان در کارخود بسیار جدی تر باشند، اظهار کرد: باید با برگزاری نشست ها و همایش ها اشعار و سبک های خوب سنتی و فراموش شده را احیا کنیم در عین حال جوانان و مداحان باید خارج از دروغ و غلو و آسیب هایی که الان وجود دارد چارچوب های کلی را رعایت کنند و این مشکل تنها به صورت تدریجی و رفاقتی حل می شود.
حجت الاسلام سابقی تصریح کرد: من معتقدم تا روحانیت و مداحان رابطه ی رفاقت و انس پیدا نکرده باشند مشکل حل نمی شود؛ الان تا حدی دیدگاه رقابتی و بدبینانه در بعضی از جلسات ایجادشده که باید این نگاه رقابت به رفاقت تبدیل شود؛ قرار نیست روحانی جای مداح و مداح جای روحانی را بگیرد هردو از ارکان هیئت امام حسین علیه السلام هستند نباید روحانی نسبت به مداح این دید منفی داشته باشد که آنان کم سواد و کم توجه اند و این رفاقت و ارتباط باید در طول سال استمرار داشته باشد جلساتی را با هم برگزار کنند و نتیجه ی نشست ها و گفت و گوهای آن ها در دوماهه محرم اجرا شود.
وی با اشاره به این که رکن سوم، بانیان مجالس امام حسین علیه السلام هستند، گفت: اخلاص مهم ترین نکته ای است که در این زمینه باید به آن توجه کرد اکنون در بعضی از جلسات دیده می شود که میدان رقابت و طائفه بازی است و یا تبدیل شده به مجالس بالا و پائینی ها که باید این حرف ها کنار زده شود وجود دارد؛ جلسه ی امام حسین علیه السلام بالا و پایین ندارد.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بانیان باید روشن شوند که مجلس امام حسین علیه السلام باید عدم از خودنمایی ها، رعایت چارچوب ها باشد و ظاهر را برباطن ترجیح ندهند، آن ها حاضرند در مجلس ها صدها پرده های تشریفاتی و گران قیمت، بنرها، طبل و سنج های میلیونی خرج کنند اما حاضر نیستند در بحث محتوایی دعوت سخنرانان برجسته هزینه کنند مشکل از نیت ها است؛ اگر نیت درست باشد مجلس امام حسین علیه السلام با تعداد کم هم برگزار می شود و این هرگزمنافات ندارد کسی که تمکن مالی دارد و می تواند به طور مفصل خرج کنند این ها را انکار نمی کنیم اما باید در این مجالس اصل را فراموش نکنیم.
حجت الاسلام سابقی گفت: رکن چهارم مردم و مخاطبین مجالس عزاداری هستند؛ آنهایی که در مجالس شرکت می کنند باید حضورشان فعال و مشارکتی باشد خیلی از جلسات به صورت منفعل است ممکن است؛ زمانی که از مجلس که خارج می شوند ده ها نقد به مداح، روحانیون و کیفیت برگزاری مجالس داشته باشند اما نقد خود را بیان نمی کنند اما وظیفه دارند که اگر اشکالی از هر کدام از ارکان می بینند با زبان خوش و با ملاحظاتی ابراز کنند و مسائل و دغدغه های خود را بیان و از روحانیون بخواهند مشکلات و گره ها را در منبرها مطرح کنند.
وی با بیان اینکه به فرموده ی حضرت امام خمینی (ره) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است، افزود: امروز زنده نگه داشتن اسلام، بیان سبک درست زندگی انسان است مهم ترین موضوعی که باید در منابر ما مطرح شود سبک زندگی اسلامی با محوریت قرآن و روایت معتبر اهل بیت است که این باید مطالبه اصلی مردم باشد.
استاد حوزه و دانشگاه خاطر نشان کرد: اسلام آمریکایی که مظاهر آن وهابیت می شود که این لبه ی قیچی است و اسلام انگلیسی که معروف شده به تشیع انگلیسی که لبه ی دوم قیچی است که این دو گروه در صدد از بین بردن ریشه ی اسلام ناب در جامعه هستند.
حجت الاسلام سابقی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم وجه مشترک بین اسلام آمریکایی و اسلام انگلیسی رابگوییم یک کلمه، بدفهمی و کج فهمی اسلام افراط و عدم توجه به شرایط زمانی و مکانی و دشمن نشناسی است، گفت: این اسلام انگلیسی و آمریکایی دشمن شناس نیستند دچار افراط در رفتارشان شدند اسلام را کج یا بد فهمیدند یا اصلا نفهمیدند.
وی عنوان کرد: قدم اول برای جلوگیری از ورود این تفکرات افراطی طلب، تبیین اسلام ناب است ما باید بتوانیم اسلام ناب را به مخاطب معرفی کنیم امروز ما با اسلام هراسی مواجه هستیم که الان هردوی این گروه دامن می زنند به اینکه یک اسلام وحشتناک افراطی سربرنده به مردم معرفی کنند.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: هم چنین در قدم دم یک سری کارهای اطلاعاتی امنیتی لازم است انجام شود؛ جاهایی شواهدی وجود دارد که در شهرهای بزرگ تر و مذهبی رسما عده ای مزدورند رسما پول می گیرند تا در جلسات به اسم روحانی و مداحی حرف هایی افراطی را به خورد مخاطب بدهند اما برخی مزدور بی مواجب اند یعنی پول هم نگرفته اما این فکرهای منحرف به او تزریق شده است؛ لذا این مباحث باید در جای خود مورد توجه قرار بگیرد.
حجت الاسلام سابقی اضافه کرد: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی ما نباید غافل باشند دشمن به دنبال تخریب سه پایه ی مثبت فرهنگ شیعه که قابل قوت مکتب اهل بیت است اول فرهنگ عاشورای امام حسین علیه السلام، دوم فرهنگ انتظار و مهدویت و سوم پذیرش مرجعیت و مسئله ی ولایت فقیه است.
وی افزود: مقاله ای در روزنامه ی جمهوری اسلامی در سال های پیش ازقول یکی از نیروهای اسبق سازمان های جاسوسی آمریکا وانگلیس چاپ کرده بودند که این ها در تحقیقات شان به این نتیجه رسیده بودند که تا ما این سه نقطه قوت مکتب شیعه را تضعیف و تخریب نکنیم شیعه با شکوه تر از قبل به مسیر خود ادامه خواهد داد و میلیارد ها تومان پول را سالانه برای تخریب این سه بعد تفکیک کرده اند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: قسمت اعظم شبهات رایج در سایت های مختلف اینترنتی و شبکه های اجتماعی بحث تخریب مسئله ی عاشورای امام حسین، شبهه ایجاد کردن در دل جوانان نسبت به جلسات عزاداری، نسبت به امام زمان (عج)، تخریب روحانیت و در رأس شخص ولایت فقیه است که حجم تلاش دشمن برای تخریب این محورها است که باید تلاش کنیم برای تبیین درست این معانی، دشمن فهمیده کجا باید دست بگذارد اما ما نباید غافل باشیم.
حجت الاسلام سابقی با اشاره به اینکه در اربعین هرساله شرکت بیش از 20 میلیون عاشق در کنار شیعیان به غیرازشیعه مذاهب دیگر در هیئت های عزاداری نشان می دهد، گفت: در این زمینه امدادهای غیبی وجود دارد هنوز لطف و عنایت خداوند، اهل بیت وهمه ی کسانی که در این عرصه صادقانه قدم برمی دارند را شامل می شود اما ما نباید وظیفه ی خود را فراموش کنیم.
انتهای پیام
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۸۸۷۶۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقش امام صادق(ع)در گسترش سیره تربیتی تشیع برای بیداری جهان
خبرگزاری مهر - گروه استانها- علی ستاری؛ شجره طیبه تشیع با هدایتگریها، فداکاریها و ایثار ائمه هدی علیهم السلام در طول تاریخ توانسته است حیات خود را حفظ کند و روز به روز تنومندتر شود تا امروز به دست ما برسد، در تنومندی و قوام این آئین حقّه از وجود نازنین و مقدس رسول گرامی اسلام (ص) گرفته تا آخرین حجت الهی حضرت ولیعصر (عج) نقش داشتهاند و اگر نبود نبوغ این ذوات مقدسه که به منزله انسانی ۲۵۰ ساله این مذهب حقه را رشد دادهاند ممکن بود امروز تشیع نیز به سرنوشت دیگر ادیان و مذاهب دچار میشد اما از جوانترین امام شیعه تا پا به سن گذاشته ترین پیشوای الهی برای حفظ و اعتلای این مذهب تلاشهای بیدریغی کردهاند.
دوران امام صادق علیهالسلام قله رفیع تعلیم و تربیت اسلامی
اگر نگاهی گذرا به دوران پسا پیامبر (ص) داشته باشیم خواهیم دید که همه ائمه برای هدفی مشترک تلاش کردهاند هدفی که شاید بتوان به جرأت بیان کرد که یکی از قلل رفیع آن در دوره امام صادق علیهالسلام خود را به نمایش گذاشته است.
خانه نشینی ۲۵ ساله مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی علیهالسلام برای رساندن مردم جامعه به این درک که راهی جز تمسک به وجود امام ندارند، صلح امام حسن مجتبی علیه السلام برای حفظ حیات شیعه و عیان کردن چهره کریه و عهدشکن بنیامیه و قیام حضرت سید الشهدا علیهالسلام برای جلوگیری از خاموش شدن آخرین نفسهای اسلام ناب محمدی (ص) آغازگر راه اصلاحگرانهای بود که قلههای آن در دوران امام صادق علیهالسلام خود را به منصه ظهور گذاشت و بقیه ائمه شیعه از میوههای شیرین تلاشهای تربیتی امام صادق علیهالسلام برای تبیین اسلام ناب محمدی (ص) استفاده کردند.
مثلث طلایی امام سجاد علیه السلام، امام باقر علیه السلام و امام صادق علیهالسلام با در دست داشتن سند مظلومیت حضرت سید الشهدا علیهالسلام موفق شدند که گفتمان شیعه به عنوان دقیقترین تفسیر از اسلام نبوی در جای جای ممالک اسلامی گسترش دهند و ترویج این گفتمان تا به امروز ادامه داشته باشد؛ اینکه امروز در قلب ایالات متحده آمریکا شاهد دفاع از مظلومیت مردم فلسطین هستید محصول تلاشهای بیدریغ امام صادق علیهالسلام و پیروان مکتب با برکتشان است.
دانشگاه عظیم انسانسازی که توسط امام سجاد علیه السلام به طور مخفیانه و با خرید بردگان و تعلیم آنها شکل گرفت با تلاشهای امام باقر علیه السلام ساختارمند تر شد و در دوران امام صادق علیهالسلام به نقطهای رسید که بیش از ۴ هزار شاگرد که هر کدام از آنها زبانی برای ترویج فرهنگ اهلبیت علیهم السلام بودند تربیت شدند.
امام صادق علیهالسلام و جهانگشایی گفتمان تربیتی اسلام شیعی
این دوره را باید آغاز جهانگشایی گفتمان تربیتی و علمی اسلام شیعی بدانیم گفتمانی که در عصرهای بعدی نیز هر چند به صورت مخفی، ادامه پیدا کرد و جلوی تحریف اسلام و تشیع را گرفت و به برکت زنده بودن همین مکتب در دورههای بعد از فروپاشیِ خلافت اسلامی، علمای شیعه توانستند تشیع را به جایگاه رفیعی که باید باشد برسانند و تداوم این شجره طیبه منجر به انقلاب بزرگ اسلامی ملت ایران شد که امروز به الگویی برای تمام آزادگان جهان و حتی غیر مسلمانها تبدیل شده است بر همین اساس برای تبیین بیشتر نقش پیشوای ششم در بیداری جهان اسلام و به مناسبت ۲۵ شوال سالروز عروج ملکوتی و شهادت حضرت شیخ الائمه علیهالسلام به سراغ یکی از اساتید حوزه و دانشگاه رفتیم تا بیشتر از خوان با برکت رئیس مذهب و مؤسس حوزههای علمیه شیعه متنعم شویم.
دو روی سکه در حاکمیت بنیامیه و نقش امام صادق (ع) در از بینبردن آن
حجتالاسلام والمسلمین حسن موسایی استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه دوران ۳۴ ساله امامت امام صادق علیهالسلام با اواخر حاکمیت بنیامیه و اوایل حکومت عباسیان همراه بود، گفت: امام صادق علیهالسلام از تزلزل حکومتها در دوره امامت خود نهایت استفاده را برد چرا که در بخشی از این دوران درگیریها بین گروههای مختلف به اوج خود رسیده بود و از طرفی هم بنیعباس خود را ارادتمند خاندان رسول الله (ص) میدانست و همین وضعیت این فرصت را به دست امام صادق علیهالسلام داد تا بتواند نهضت علمی خود را به اوج شکوفایی برساند و شاگردان زیادی را تربیت کنند که گرچه این شاگردان را هم نمیتوان یار و یاور صد در صدی برای اهلبیت قلمداد کرد اما به هر صورت همین تربیت شدگان نیز میتوانند در حد تأثیری که قطره آب در بلند مدت روی سنگ دارد بر پیکرهی سنگ شده جامعه مؤثر واقع شوند.
وی افزود: دوره حاکمیت بنیامیه در جامعه اسلامی دارای دو روی وحشتناک است که تنها یک تصویر آن تبیین شده است؛ یزید و معاویه و جانشینانشان یک رویشان غرق در خون و خونریزی بود، اما روی دیگرشان ترویج تفکرات مسموم در جامعه بود، آنها از هرگونه تفکر انحرافی حمایت میکردند از این رو دورانِ بعد از شهادت امام حسین علیهالسلام؛ دوران ظهور و بروز جریانهای فکریِ انحرافی است که در مقابل آنها با شمشیر نمیتوان ایستاد و باید با علم و عقل به جنگشان رفت از این روست که از دوران امام سجاد علیه السلام مصاف مکتب اهلبیت با بنی امیه و بنی مروان به سمت میادین علمی و فکری میرود.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: بنی عباس نیز همچنین بود، آنها نمیتوانستند از همان ابتدای کار بر علیه ائمه شمشیر بکشند از این رو مصاف خود را در میدان سیاست و علم وارد کردند و مرتباً با دعوت اندیشمندان و دانشمندان مطرح آن زمان و برگزاری کرسیهای علمی تلاش داشتند امامان شیعه را به چالش بکشند اما غافل بودند از اینکه علم امام متصل به خزائن علم الهی است و نمیتوان در آن خدشهای پیدا کرد.
مدیر امور بینالملل حوزه علمیه هرمزگان تاکیدکرد: جنگیدن با انحرافات فکری جامعه قطعاً بزرگترین خدمت امام صادق علیهالسلام به شجره طبیبه اسلامی است چرا که انحراف فکری و عقیدتی سمی مهلک برای جامعه اسلامی به شمار میآمد، بنی امیه با ترویج تفکر جبریه توانسته بود جلوی هرگونه اعتراض را بگیرد از طرفی هم ترویج تفکر غالیان بهانه به دست دشمنان اهلبیت میداد؛ دستگاه جعل حدیث هم از سویی دیگر تفکرات کفرآمیز را در جامعه تزریق میکرد بنابراین اینکه ما امروز دسترسی به منابع تحریف نشدهی اسلامی داریم را باید مدیون امام صادق علیهالسلام بدانیم.
امام صادق علیهالسلام تلاش کردند تحلیل جامعه را رشد دهند
حجتالاسلام والمسلمین موسایی عنوانکرد: امام صادق علیهالسلام موفق شدند ۴ هزار شاگرد تربیت کنند اما ایشان نیز مانند بقیه امامان شیعه به لحاظ یاری شدن توسط جامعه غربت هستند چنانچه حضرت در جایی میفرمایند که اگر به اندازه یاران حضرت سیدالشهدا علیهالسلام یاور داشتند دست به قیام میزدند اما به هر صورت دورهی بعد از قیام حضرت سید الشهدا بیش از اینکه نیاز به شمشیرهای کشیده شده داشته باشد نیاز به تحلیلهای علمی و سیاسی دارد چرا که به تعبیر رهبر معظم انقلاب بخشی مصائبی که جامعه اسلامی در دوران امام حسن و امام حسین علیهالسلام به آن دچار شد حاصل نبود تحلیل سیاسی بود و امام صادق علیهالسلام تلاش کرد تا این تحلیل سیاسی را در جامعه تقویت کند تا ظلم پذیری و طاغوت پذیری به دست خود مردم جامعه ریشه کن شود چرا که تا مردم خودشان نمیخواستند تغییر در جامعه رخ نمیداد و چه زیاد قیامهای مسلحانهای که راه به جایی نبردند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشانکرد: قیام بزرگی مانند قیام ابومسلم خراسانی که بخشی از آن با هدف از غربت درآوردن خاندان آل الله بود به کجا رسید؟ چون تحلیل سیاسی دقیقی وجود نداشت فقط موجب شد که قدرت از طاغوتی به دست طاغوت دیگر بیافتد و بنیعباس نیز همان راه امویان را ادامه دهند.
دانایی و آگاهی میراث بزرگ مکتب اهلبیت علیهم السلام
نایب رئیس مجمع فضلا و علمای استان هرمزگان مکتب اسلام و مذهب جعفری را مذهب علم، آگاهی و بصیرت دانست و گفت: شیعیان و پیروان امام صادق و اهل بیت علیهم السلام باید نسبت به سایرین داناتر آگاهتر و با بصیرت تر باشند چرا که در مکتب انسانساز اسلام بزرگترین دشمن آدمی و جامعه بشری؛ جهل و نادانی معرفی شده است.
وی با بیان اینکه فلسفه بعثت و وجود پیامبر و اهلبیت علیهم السلام سوق دادن انسانها به سوی علم، آگاهی، بصیرت و تعلیم و تربیت است، گفت: اگر امروز میبینیم که ایران اسلامی تمام قد در مقابل دشمن تا بن دندان مسلح ایستاده و پرچم آرمان خواهی و دفاع از مظلومین را بدون وارد شدن کوچکترین خدشهای به اقتدار و عزتش برافراشته نتیجه تلاشهای علمی و تحقیقی شاگردان خاص مکتب اهل بیت علیهم السلام است که به فرمان سلاله امام صادق علیه السلام و نایب امام زمان (عج) لبیک گفته و سپاه اسلام را در ایران به جدیدترین و قدرتمندترین سلاحهای روز دنیا مسلح کردند.
موسایی خاطرنشانکرد: امروز مکتب امام صادق علیهالسلام جهانگیر وجهان شمول شده است و این امر مبارک را باید حاصل تربیت ۴۰۰۰ شاگرد بدانیم که منجر به گسترش ۳۸ هزار روایت گهربار از این وجود قدسی شد و حرف حق را به گوش همه وجدانهای بیدار جهان رساند.
کد خبر 6096444